Arts
'Ars perfecta'. Noord-Frankrijk en de polyfonie - 'Ars perfecta'. La France du Nord et la polyphonie
(Ignace Bossuyt) De Franse Nederlanden-Les Pays-Bas Français- 2015, nr. 40, pp. 61-73
De polyfonie, de kunst van de combinatie van meerdere zelfstandige, tegelijk klinkende stemmen, had omstreeks 1400 een ongehoorde complexiteit bereikt. Het centrum van dit muziekgenre, dat vanuit de Nederlanden het West-Europese continent veroverde, lag in de kathedraal van Kamerijk (Cambrai). De auteur toont aan dat dankzij hun ongeëvenaarde technische scholing – en gestimuleerd door hun internationale contacten – de polyfonisten uit de Franse Nederlanden erin slaagden een synthese te realiseren van verschillende nationale tendensen.
La polyphonie, ou l’art de combiner plusieurs voix indépendantes et pourtant liées les unes aux autres, a atteint vers 1400 une complexité sans précédent. Le centre de ce genre musical, qui a conquis l’ensemble de l’Europe occidentale à partir des Pays-Bas, était la cathédrale de Cambrai. Ignace Bossuyt montre que grâce à leur formation technique hors pair, et stimulés par leurs contacts internationaux, les polyphonistes des Pays-Bas français sont parvenus à synthétiser les différentes tendances nationales.
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